Jak Tik Tok zrewolucjonizuje chirurgię plastyczną

Jak Tik Tok zrewolucjonizuje chirurgię plastyczną
Katarzyna Gołko
Ukończyłam filologię hiszpańską i translatorykę na UJ. Specjalizuję się w tłumaczeniu tekstów o tematyce medycznej. Doświadczenie zdobywałam w największym wydawnictwie medycznym w Polsce.
Utworzono: 27 paź 2022 · Zaktualizowano: 11 lis 2022
Skontaktuj się ze zweryfikowanymi klinikami, które mogą zaoferować Ci ten zabieg.

„Panie doktorze, mam zdjęcia”. Od zawsze pacjenci udawali się na konsultację do specjalisty chirurgii plastycznej lub medycyny estetycznej z przygotowanymi zdjęciami, aby lepiej wytłumaczyć lekarzowi, jakie efekty chcą uzyskać dzięki korekcie nosa, operacji piersi, abdominoplastyce itp. Ostatnio zauważyć można, że wiele osób inspiruje się zdjęciami znalezionymi na TikToku – aplikacji, która nie tylko wpłynęła na sposób, w jaki spędzamy wolny czas, czym dzielimy się w mediach społecznościowych i tworzone treści marketingowe, ale zmienia także sektor chirurgii plastycznej.

Pandemia Covid przyczyniła się do tego, że spędzamy więcej czasu przed ekranami niż kiedykolwiek wcześniej. Szczególnie dużo czasu poświęcamy na korzystanie z telefonu, gdzie możemy skorzystać również z TikToka. Cechą charakterystyczną tej sieci społecznościowej jest to, że jej użytkownicy to głównie ludzie młodzi.

Coraz młodsi pacjenci decydują się na wykonanie zabiegu medycyny estetycznej

Statystyki wskazują, że rośnie popularność zabiegów medycyny estetycznej wśród młodszych pacjentów i coraz więcej 20-latków decyduje się na wykonanie pierwszego zabiegu, podczas gdy kiedyś pierwszą interwencję wykonywano zwykle u pacjentów po 30 roku życia. Pokolenie Z normalizuje chirurgię plastyczną oraz zabiegi medycyny estetycznej czy kosmetyczne, korzystając z nich bez wstydu, kiedy poczują taką potrzebę. Inną znaczącą zmianą jest to, że rośnie zainteresowanie nie tylko wśród dziewcząt i kobiet z młodszego pokolenia, ale także wśród chłopców i mężczyzn. W ten sposób nowa grupa pacjentów dołącza do rynku medycyny estetycznej i kosmetologii, wśród której są zarówno mężczyźni, jak i kobiety, z różnych grup społecznych, jednak łączy ich jedno – są coraz młodsi.

Po rozmowie z kilkoma lekarzami możemy dojść do wniosku, że obserwują oni dużą zmianę w mentalności u tych pacjentów, którzy są stale pod wpływem mediów społecznościowych i potrzebują potwierdzenia swojej atrakcyjności za pośrednictwem lajków. To sprawia, że coraz więcej młodych pacjentów odwiedza gabinety estetyczne. Przyczynia się do tego także większa dostępność procedur kosemtologicznych i medycyny estetycznej.

Warto także zaznaczyć, że na TikToku zyskały popularność pewnie zabiegi, o których nikt nie mówił jeszcze kilka lat temu i które obecnie budzą ogromne zainteresowanie. Przykładem tego zjawiska może być zabieg wypełniania ust kwasem hialuronowym, a także niechirurgiczne modelowanie nosa oraz foxy eyes, czyli procedura polegająca na wydłużeniu kącików oczu nićmi liftingującymi.

TikTok i medycyna estetyczna
Coraz więcej młodych osób decyduje się na zabieg modelowania ust kwasem hialuronowym

Zabiegi wygładzania zmarszczek? Już u 19-latek!

Oprócz algorytmu, który odpowiada za treści, które się nam wyświetlają, za sukcesem TikToka stoją dostępne na platformie filtry, efekty dźwiękowe i podkłady muzyczne. Aplikacja pozwala edytować zdjęcia i zmieniać wygląd, aby stworzyć atrakcyjnie wizualnie filmy, które szybko się wiralizują. Jednym kliknięciem możemy wyszczuplić szczękę lub nosa, powiększyć lub zmienić kształt oczu, dodać ustom objętości itp. Technologia TikToka jest już tak zaawansowana, że dostępne filtry makijażu pozwalają np. zmniejszyć pory czy wydłużyć rzęsy, nie zaburzając jakości filmu.

Opisywane zjawiska są w pewien sposób związane z rosnącym wśród młodych osób zainteresowaniem procedurami takimi jak powiększanie ust (lub modelowanie kości policzkowych) kwasem hialuronowym, czy zabiegami przeciwzmarszczkowymi. Niektóre kliniki zauważyły to rosnące zainteresowanie i przygotowały ofertę zorientowaną na młodszego pacjenta, dopasowaną do jego potrzeb i z niższymi cenami.

Chirurgia plastyczna a TikTok

TikTok stał się wielkim hitem w ostatnich latach – to obecnie najczęściej pobierana aplikacja, z której aktywnie korzysta 12 milionów użytkowników w Polsce (średni miesięczny czas korzystania z aplikacji to 18,5 godziny). 

TikTok
Na polskim TikToku aktywnych jest ponad 12 milionów użytkowników

Na TikToku znajdziesz nie tylko selfie influencerek w bikini, ale też zdjęcia aktorów i aktorek Hollywood czy też celebrytów po operacjach i zabiegach, a także filmy i materiały lekarzy-influencerów, przedstawiających najnowsze trendy w branży chirurgii plastycznej i medycyny estetycznej. Duża różnorodność materiałów sprawia, że TikTok może okazać się szczególnie interesującą aplikacją dla osób zainteresowanych wykonaniem zabiegu:

  • Po pierwsze, znajdziemy tutaj wiele osobistych relacji dotyczących procedur medycyny estetycznej i chirurgii plastycznej, gdzie byli pacjenci dzielą się powodami, dla których zdecydowali się na zabieg, opowiada o przebiegu rekonwalescencji i przedstawia efekty.
  • Dostępne są także firmy z serii „wszystko, co warto wiedzieć o…”, gdzie byli pacjenci dzielą się szczegółowymi informacjami o zabiegach, którym się poddali.
  • Na TikToku udzielają się lekarze, którzy otwierają wątki, aby odpowiadać na pytania od użytkowników i przedstawiać zdjęcia przed i po. W ten sposób możesz dowiedzieć się, jak wyglądają sala operacyjna, sprzęty medyczne, implanty itp.

Podsumowując, za każdym razem, gdy powstaje nowa sieć społecznościowa, zmienia się sposób, w jaki nawiązujemy relacje z innymi, a nawet, w niektórych przypadkach, jak postrzegamy samych siebie. Wkrótce przekonamy się, jak będzie rozwijać się TikTok i czy trendy wywodzące się z aplikacji dalej będą tak bezpośrednio wpływać na nasze życie.

lek. med. Łukasz Banasiak
Brak opinii
Wrocław, Dolnośląskie
lek. med. Jacek Ściborowicz
Tarnów, Małopolskie
Face Dental Instytut
Brak opinii
Rzeszów, Podkarpackie
Monika Kamińska, DRIMPLANT
Brak opinii
Wrocław, Dolnośląskie
Reklama

Treści publikowane na Estheticon.pl w żadnym wypadku nie mogą zastąpić konsultacji pacjenta z lekarzem. Estheticon.pl nie ponosi odpowiedzialności za produkty ani usługi oferowane przez specjalistów.